Wniosek w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2015 r.
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Sędzia WSA - Alicja Polańska po rozpoznaniu w dniu 10 lipca 2015 r. na posiedzeniu niejawnym wniosku T Z o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie z dnia 30 kwietnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2015 r. p o s t a n a w i a: odmówić wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji.

Uzasadnienie strona 1/2

Skarżący w skardze z dnia 15 maja 2015 r. wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie z dnia 30 kwietnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2015 r. zawarł wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji w całości, na podstawie art. 61 § 2 pkt 1 i § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm. - dalej zwanej: "p.p.s.a.").

W uzasadnieniu wniosku skarżący wskazał, że zapłata podatku w kwocie wynikającej z zaskarżonej decyzji w sytuacji, gdy do jej ustalenia doszło w wyniku błędów organów I i II instancji, spowodowałaby powstanie dla niego znacznej szkody, której skutki byłyby trudne do odwrócenia. Skarżący podniósł, że kwestionuje w skardze wysokość podatku od nieruchomości również za lata 2013 i 2014. Łączna kwota zobowiązania została wymierzona za okres od 2013 do 2015 r. przez organ podatkowy na sumę [...] zł, podczas gdy jej wyliczenie - zgodnie ze stanowiskiem skarżącego - dawałoby kwotę [...] zł. Zatem, zapłata podatku w kwocie stanowiącej niemalże 250% tego, co - według uzasadnionych twierdzeń skarżącego - należałoby zapłacić, a także formalne i praktyczne trudności oraz czasochłonność związana z procesem ewentualnego odzyskania uiszczonej nadpłaty, sprawiają, uzasadniony jest wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji do czasu zakończenia kontroli sądowej w sprawie.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Szczecinie nie odniosło się do złożonego przez stronę skarżącą wniosku.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie zważył, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 61 § 1 p.p.s.a., wniesienie skargi do sądu administracyjnego nie wstrzymuje wykonania aktu lub czynności. Jednakże, jak stanowi art. 61 § 3 p.p.s.a., po przekazaniu sądowi skargi sąd może na wniosek skarżącego wydać postanowienie o wstrzymaniu w całości lub w części aktu lub czynności, o których mowa w § 1, jeśli zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków z wyjątkiem przepisów prawa miejscowego, które weszły w życie, chyba że ustawa szczególna wyłącza wstrzymanie ich wykonania. Odmowa wstrzymania wykonania aktu lub czynności przez organ nie pozbawia skarżącego złożenia wniosku do sądu. Dotyczy to także aktów wydanych lub podjętych we wszystkich postępowaniach prowadzonych w granicach tej samej sprawy.

Wskazać należy, że rozstrzygając - na podstawie art. 61 § 3 p.p.s.a. - sąd związany jest zamkniętym katalogiem przesłanek pozytywnych. Są nimi niebezpieczeństwo wyrządzenia szkody - i to nie każdej szkody, a jedynie znacznej - oraz niebezpieczeństwo spowodowania trudnych od odwrócenia skutków, i to wnioskodawca - strona postępowania obciążona została obowiązkiem ich przedstawienia. Poprzez wyrządzenie znacznej szkody należy rozumieć taką szkodę, która nie będzie mogła być wynagrodzona przez późniejszy zwrot spełnionego świadczenia lub jego wyegzekwowanie ani też nie będzie możliwe przywrócenie rzeczy do stanu pierwotnego. Z kolei, trudne do odwrócenia skutki, to takie prawne lub faktyczne skutki, które raz zaistniałe powodują istotną lub trwałą zmianę rzeczywistości, przy czym powrót do stanu poprzedniego może nastąpić tylko po dłuższym czasie lub przy stosunkowo dużym nakładzie sił i środków.

Strona 1/2