Sprawa ze skargi na postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w przedmiocie zarzutów w sprawie prowadzenia postępowania egzekucyjnego
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Grażyna Pawlos-Janusz po rozpoznaniu w dniu 6 maja 2015 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi M. P. na postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] z dnia [...] 2015 r., znak: [...], w przedmiocie zarzutów w sprawie prowadzenia postępowania egzekucyjnego p o s t a n a w i a oddalić wniosek o zawieszenie postępowania administracyjnego.

Uzasadnienie

W dniu 25 lutego 2015 r. M. P., reprezentowany przez pełnomocnika - radcę prawnego W. W., wniósł skargę na postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...]z dnia z dnia [...] 2015 r., znak: [...], w przedmiocie zarzutów w sprawie prowadzenia postępowania egzekucyjnego. Skarżący złożył jednocześnie wniosek o zawieszenie administracyjnego postępowania egzekucyjnego do czasu prawomocnego rozpoznania skargi.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie zważył, co następuje:

Z treści skargi złożonej w rozpoznawanej sprawie wynika, że fachowy pełnomocnik, który wniósł tę skargę w imieniu skarżącego, formułuje żądanie zawarte w punkcie 3. skargi jako wniosek o: "zawieszenie administracyjnego postępowania egzekucyjnego do czasu prawomocnego rozpoznania niniejszej skargi" (k. 3v akt sądowych).

Należy podkreślić, iż taka instytucja nie jest znana przepisom ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.), zwanej dalej także: "P.p.s.a.". W oparciu o przepisy tej ustawy sąd administracyjny nie ma możliwości orzekania o zawieszeniu administracyjnego postępowania egzekucyjnego, toczącego się przed organami egzekucyjnymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2014 r. poz. 1619 ze zm.).

Przepisy P.p.s.a. umożliwiają natomiast wydanie Sądowi postanowienia w przedmiocie zawieszenia postępowania sądowoadministracyjnego, w oparciu o podstawy zawieszenia wymienione enumeratywnie w art. 124 i art. 125 tej ustawy. Nie budzi jednak wątpliwości Sądu, że pełnomocnik skarżącego nie wskazał w skardze żadnej z przyczyn zawieszenia postępowania, określonych w tychże przepisach.

Ponadto przepis art. 126 P.p.s.a. pozwala na zawieszenie przez Sąd postępowania sądowoadministracyjnego na zgodny wniosek stron, jednakże taki wniosek, pochodzący od wszystkich stron postępowania nie wpłynął w niniejszej sprawie.

Zauważyć trzeba, że wprawdzie art. 61 § 3 P.p.s.a. stanowi, że sąd administracyjny może - na wniosek skarżącego - wydać postanowienie o wstrzymaniu wykonania w całości lub w części zaskarżonego aktu, jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. Jednakże wnoszący skargę fachowy pełnomocnik skarżącego - radca prawny W. W. tak sformułowanego wniosku o wstrzymanie wykonania zaskarżonego aktu składał ani nawet nie powoływał w treści skargi powyższego przepisu.

Z powyższych względów, Sąd orzekł, jak w postanowieniu.

Strona 1/1