Sprawa ze skargi na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych:
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Tkacz-Rutkowska, Sędziowie Sędzia WSA Piotr Kieres (sprawozdawca), Sędzia WSA Marta Semiczek, Protokolant Specjalista Agnieszka Dąbrowska, po rozpoznaniu w Wydziale I, na rozprawie w dniu 22 października 2020 r. sprawy ze skargi A. Sp. z o.o. z/s w W. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] kwietnia 2020 r., nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych: oddala skargę w całości.

Uzasadnienie strona 1/6

Przedmiotem skargi A. Sp. z o.o. (dalej jako: Spółka, Skarżąca) jest interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej jako DKIS, Organ interpretujący) z 27 kwietnia 2020 r. dotycząca przepisu art. 18d ust. 6, w związku z art. 17 ust. 1 pkt 34 i pkt 34a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2019r., poz. 865 ze zm.) - dalej jako u.p.d.o.p. - w zakresie zaistniałego stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego. Mianowicie Spółka ma wyodrębnioną jednostkę - Dział Laboratoryjny, w zakresie działalności badawczo-rozwojowej i prowadzi działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, na podstawie Zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie W. Specjalnej Strefy Ekonomicznej "B." (SSE). Wnioskodawca w roku podatkowym 2018 (i w latach wcześniejszych) prowadził działalność badawczo-rozwojową oraz poniósł w roku podatkowym 2018 koszty uzyskania przychodów na tę działalność - tzw.: "koszty kwalifikowane". Spółka osiągnęła przychód z działalności w SSE, a koszty kwalifikowane stanowią wyłącznie koszty uzyskania przychodów działalności w SSE w oparciu o Zezwolenie. Spółka korzystała ze zwolnienia z podatku dochodowego w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. wyłącznie w odniesieniu do części dochodu jaką obejmowało Zezwolenie, albowiem dostępny limit pomocy publicznej (objęty zezwoleniem) był niższy niż rzeczywisty podatek od osiągniętego w strefie dochodu. Tym samym część dochodu podlegała zwolnieniu, a część dochodu została opodatkowana na zasadach ogólnych. Jak wskazała Spółka część kosztów kwalifikowanych po wyczerpaniu limitu objętego Zezwoleniem efektywnie została uwzględniona w kalkulacji dochodu objętego zezwoleniem, a część uwzględniona w kalkulacji dochodu opodatkowanego na zasadach ogólnych. Równocześnie Spółka posiada Decyzję o wsparciu, uprawniającą do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p., z którego korzysta. W 2019 r. Spółka osiągnęła dochód z działalności gospodarczej objętej ww. Decyzją, który może osiągać i w kolejnych latach. W przyszłości może dojść do sytuacji podobnej jak w przypadku Zezwolenia, że część dochodu osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w Decyzji będzie podlegała zwolnieniu w ramach Decyzji, a część zostanie opodatkowana na zasadach ogólnych, z uwagi na wyczerpanie limitu zwolnienia podatkowego w ramach decyzji. Tym samym część kosztów kwalifikowanych po wyczerpaniu limitu objętego Decyzją efektywnie zostanie uwzględniona w kalkulacji dochodu objętego zwolnieniem, a część uwzględniona w kalkulacji dochodu opodatkowanego na zasadach ogólnych.

Pomoc publiczna na podstawie Zezwolenia i Decyzji jest udzielana Spółce po zakończeniu roku podatkowego. Spółka również po zakończeniu roku podatkowego oblicza wartość dostępnej puli pomocy publicznej i dokonuje kalkulacji wartości dochodu, który potencjalnie może podlegać zwolnieniu za dany okres - tj. wartości dochodu strefowego / w ramach Decyzji - za cały podatkowy poprzedzający rok, w którym udzielana jest pomoc publiczna. Następnie Spółka wylicza potencjalne zobowiązanie podatkowe od dochodu strefowego / od dochodu w ramach Decyzji i porównuje je z dostępną pulą pomocy publicznej. Jeżeli wartość podatku od tego dochodu przekracza dostępną pulę pomocy publicznej, to zwolnieniu podlega tylko część podatku do wysokości limitu pomocy publicznej. Nadwyżka stanowi natomiast podatek do zapłaty, a zatem dochód odpowiadający tej nadwyżce stanowi podstawę opodatkowania zgodnie z zasadami ogólnymi.

Strona 1/6