Skarga kasacyjna na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2005 r.
Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Grzegorz Krzymień (sprawozdawca), Sędziowie: NSA Jan Rudowski, WSA del. Stefan Kowalczyk, Protokolant Justyna Nawrocka, po rozpoznaniu w dniu 30 czerwca 2009 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej M. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 21 listopada 2007 r. sygn. akt I SA/Ke 505/07 w sprawie ze skargi M. M. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 16 sierpnia 2007 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2005 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od M. M. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w K. kwotę 450 (czterysta pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie strona 1/5

Wyrokiem z dnia 21 listopada 2007 r., sygn. akt I SA/Ke 505/07, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach oddalił skargę M. M. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 16 sierpnia 2007 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2005 r. Jak wskazano w uzasadnieniu orzeczenia, za rok 2005 M. M. dokonał rocznego rozliczenia podatku w oparciu o art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - dalej w skrócie "p.d.o.f.", tj. w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących małoletnie dzieci. W wyniku przeprowadzonego postępowania organ podatkowy I instancji stwierdził, że wpisując do zeznania przychód osiągnięty z czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych w Samorządowym Kolegium Odwoławczym w W. podatnik nieprawidłowo zastosował odliczenie kwoty wynikającej z art. 21 ust. 1 pkt 17 p.d.o.f. Według organu podatkowego dochód podatnika osiągnięty przez niego jako pozaetatowego członka kolegium jest dochodem w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 2 p.d.o.f. i nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 tej ustawy. Odmawiając możliwości zastosowania przez Skarżącego zwolnienia określonego w powołanym przepisie, Dyrektor Izby Skarbowej podkreślił, iż aby dany przychód zakwalifikować jako zwolniony od podatku na podstawie powołanego przepisu, równocześnie muszą być spełnione dwa warunki: obywatelski bądź społeczny charakter pełnionych obowiązków oraz przychód uzyskiwany z tytułu pełnienia tych obowiązków winien być zaliczony do kategorii przychodów wymienionych w tym przepisie. Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, iż bezsprzecznie pozaetatowi członkowie Kolegium wykonują czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych, a w myśl art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 12 października 1994r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 856 ze zm.) za udział w posiedzeniach otrzymują wynagrodzenie oraz zwrot kosztów podróży. Powołując wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 listopada 1997 r., sygn. akt U 6/97, organy podatkowe uznały, iż wynagrodzenie wypłacane dla pozaetatowych członków kolegium nie jest dietą, ponieważ nie wynika bezpośrednio z ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych, a co za tym idzie nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 p.d.o.f.

Organy podatkowe odmówiły ponadto Skarżącemu możliwości rozliczenia rocznego w trybie art. 6 ust. 4 p.d.o.f., bowiem skoro zamieszkuje z matką dziecka, nie może być uznany za osobę samotnie wychowującą dziecko.

Oddalając skargę Sąd I instancji, mając na względzie art. 21 ust. 1 pkt 17 p.d.o.f., wskazał, iż z analizy ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych wynika, że w zakresie uposażenia zarówno etatowych członków kolegium, zatrudnianych na zasadzie stosunku pracy, jak i wybieranych na czas określony pozaetatowych członków kolegium ustawa ta wprowadza tożsame pojęcie "wynagrodzenia" regulując jedynie jego wysokość w odmienny (zależny od zakresu obowiązków) sposób. Ustawa o samorządowych kolegiach odwoławczych, jak również rozporządzenie wykonawcze do tejże ustawy, nie posługują się pojęciem "rekompensaty", ani "diety". W uzasadnieniu wyroku podkreślono, iż jedynym pojęciem, które konsekwentnie określa przychód pozaetatowego członka kolegium otrzymywany jako ekwiwalent za wykonywane czynności społeczne jest pojęcie "wynagrodzenia". Wynagrodzenie to podlega opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Sądu I instancji, skoro każde zwolnienie podatkowe należy interpretować ściśle, "wynagrodzenia" nie można uznać za "dietę", o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 p.d.o.f., a więc przychód pozaetatowego członka samorządowego kolegium odwoławczego nie spełnia wymogów ustawowych, które pozwoliłyby objąć go tym zwolnieniem przedmiotowym.

Strona 1/5