Skarga kasacyjna na decyzję Ministra Pracy i Polityki Społecznej w przedmiocie nakazu zwrotu dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych oraz refundacji składek na ubezpieczenia społeczne
Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Jagielska Sędziowie NSA Wojciech Kręcisz Małgorzata Rysz (spr.) Protokolant Michał Stępkowski po rozpoznaniu w dniu 25 lutego 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Zakładu Aktywności Zawodowej w C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 3 września 2013 r. sygn. akt V SA/Wa 568/13 w sprawie ze skargi Zakładu Aktywności Zawodowej w C. na decyzję Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia [...] grudnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie nakazu zwrotu dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych oraz refundacji składek na ubezpieczenia społeczne 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Zakładu Aktywności Zawodowej w C. na rzecz Ministra Pracy i Polityki Społecznej 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Inne orzeczenia o symbolu:
6539 Inne o symbolu podstawowym 653
Inne orzeczenia z hasłem:
Osoby niepełnosprawne
Inne orzeczenia sądu:
Naczelny Sąd Administracyjny
Inne orzeczenia ze skargą na:
Minister Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej
Uzasadnienie strona 1/6

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 3 września 2013 r., V SA/Wa 568/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w W., oddalił skargę Zakładu Aktywności Zawodowej w C. na decyzję Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia [...] grudnia 2012 r., nr [...] w przedmiocie nakazania zwrotu dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych oraz refundacji składek na ubezpieczenia społeczne.

Sąd orzekał w następującym stanie sprawy.

Zakład Aktywności Zawodowej w C. (dalej jako skarżący) w ramach prowadzonej działalności zatrudniał pracowników niepełnosprawnych pobierając z tego tytułu w okresie od stycznia 2008 r. do kwietnia 2010 r. dofinansowanie do wynagrodzeń tych pracowników oraz refundację składek uiszczanych z tytułu ich ubezpieczeń społecznych.

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) w dniach od 11 stycznia 2011 r. do 14 stycznia 2011 r. przeprowadził kontrolę celem ustalenia stanu faktycznego i prawnego w zakresie spełniania przez Zakład Aktywności Zawodowej w C. warunków otrzymywania miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych ze środków PFRON oraz refundacji składek na ubezpieczenie społeczne.

W trakcie kontroli stwierdzono m.in.:

- rozbieżności między wymiarem zatrudnienia wykazywanym w dokumentach INF-D-P oraz INF-U-P, a stanem faktycznym; stwierdzono w odniesieniu do 37 pracowników za 733 miesiące (okresy rozliczeniowe),

- rozbieżności między wykazywanymi w informacjach INF-D-P kwotami wynagrodzenia osiąganego lub kosztów płacy, a stanem faktycznym; stwierdzono w odniesieniu do 1 pracownika, łącznie za 1 miesiąc (okres rozliczeniowy),

- błąd kwoty pomniejszeń; stwierdzono w odniesieniu do 51 pracowników za 1098 miesięcy (okresów rozliczeniowych),

- rozbieżności między zgłaszaną do refundacji sumą składek lub podstawą wymiaru składki, a stanem faktycznym, stwierdzono nieprawidłowości w odniesieniu do 41 pracowników za 458 miesięcy (okresów rozliczeniowych).

W wyniku kontroli, PFRON pismem z dnia 14 września 2011 r. poinformował skarżącego, iż maksymalny czas pracy zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności wynosi 0,8 etatu. Mając na uwadze wskazywanie w składanych przez skarżącego formularzach INF-D-P zatrudnienia pracowników na pełnym etacie "1", organ administracyjny wezwał go do zwrotu nienależnie pobranej kwoty w wysokości 165.098,30 zł.

Skarżący w odpowiedzi na powyższe pismo wyjaśnił, że nie kwestionuje stanu prawnego dotyczącego skróconej normy czasu pracy pracownika niepełnosprawnego (tj. 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo). Jego zdaniem organ dokonuje jednak w sprawie błędnych ustaleń faktycznych. Wskazał, że wykazywana w formularzach INF-D-P informacja o wymiarze czasu pracy oznaczona odpowiednio cyfrą "1" oznacza zatrudnienie pracownika w pełnym wymiarze czasu pracy jednakże przewidzianego dla osoby niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, zatrudnionej w zakładach aktywności zawodowej, który wynosi 0,8 wymiaru czasu pracy określonego w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. nr 127 poz. 721 ze zm., dalej jako ustawa o rehabilitacji) tj. pełnego (maksymalnego) wymiaru czasu pracy osoby niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności.

Strona 1/6
Inne orzeczenia o symbolu:
6539 Inne o symbolu podstawowym 653
Inne orzeczenia z hasłem:
Osoby niepełnosprawne
Inne orzeczenia sądu:
Naczelny Sąd Administracyjny
Inne orzeczenia ze skargą na:
Minister Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej