Skarga kasacyjna na postanowienie Głównego Inspektora Farmaceutycznego w przedmiocie odmowy dopuszczenia do udziału w postępowaniu na prawach strony
Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Jagielska Sędzia NSA Zbigniew Czarnik (spr.) Sędzia del. WSA Urszula Wilk po rozpoznaniu w dniu 4 czerwca 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Farmaceutycznego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 listopada 2018 r. sygn. akt VI SA/Wa 1344/18 w sprawie ze skargi [..] Okręgowej Izby Aptekarskiej w [...] na postanowienie Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] maja 2018 r. znak: [...] w przedmiocie odmowy dopuszczenia do udziału w postępowaniu na prawach strony 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Głównego Inspektora Farmaceutycznego na rzecz [...] Okręgowej Izby Aptekarskiej w [...] 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Inne orzeczenia o symbolu:
6203 Prowadzenie aptek i hurtowni farmaceutycznych
Inne orzeczenia z hasłem:
Administracyjne postępowanie
Inne orzeczenia sądu:
Naczelny Sąd Administracyjny
Inne orzeczenia ze skargą na:
Inspektor Farmaceutyczny
Uzasadnienie strona 1/11

Wyrokiem z dnia 8 listopada 2018 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: WSA w Warszawie lub Sąd I instancji) uwzględnił skargę Okręgowej Izby Aptekarskiej w G (dalej: skarżąca lub Izba) na postanowienie Głównego Inspektora Farmaceutycznego (dalej: Inspektor) z dnia [..] maja 2018 r. w przedmiocie odmowy dopuszczenia do udziału w postępowaniu na prawach strony i uchylił zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie pierwszoinstancyjne.

Ze stanu faktycznego sprawy przyjętego przez Sąd I instancji wynika, że w dniu 7 lipca 2017 r. Izba wystąpiła o dopuszczenie do udziału w postępowaniu administracyjnym wszczętym na podstawie wniosku A P sp. z o.o. z siedzibą w G , a prowadzonym przez Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w sprawie udzielenia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej.

Postanowieniem z 1 sierpnia 2017 r. Wojewódzki Inspektor na podstawie art. 31 § 1 pkt 2 i § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 23 ze zm.), dalej: k.p.a., odmówił Izbie dopuszczenia do udziału w postępowaniu. Organ uznał, że udział skarżącej w postępowaniu jest uzasadniony celami statutowymi w związku z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (Dz. U. z 2016 r. poz. 1496 ze zm.), dalej u.i.a., jednak za dopuszczeniem nie przemawia interes społeczny .

Postanowieniem z [..] maja 2018 r. Inspektor utrzymał w mocy postanowienie organu I instancji. Organ odwoławczy uznał rozstrzygnięcie pierwszoinstncjyne za prawidłowe, jednakże z innych powodów niż wskazane w zaskarżonym postanowieniu. Inspektor stwierdził, że cele statutowe Izby nie uzasadniają dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu w przedmiocie udzielenia zezwolenia na prowadzenie apteki. Uznał również, że interes społeczny nie przemawia za dopuszczeniem Izby do postępowania. Organ II instancji wyjaśnił, że przy badaniu celów statutowych organizacji społecznej organ administracji ocenia, czy dana sprawa dotyczy kierunków działalności tej organizacji, zapisanych w statucie lub innym akcie spełniającym funkcję podobną do statutu.

WSA uwzględnił skargę na powyższe postanowienie. Sąd uznał, że Inspektor w sposób nieprawidłowy ocenił przesłanki z art. 31 § 1 pkt 2 k.p.a. Organ błędnie uznał, że interes społeczny nie koresponduje z interesem samorządu zawodowego i jego celami statutowymi.

Cele statutowe samorządu zawodowego aptekarzy zostały określone w akcie rangi ustawowej. Głównym, konstytucyjnym celem działalności samorządu aptekarskiego jest sprawowanie pieczy nad należytym wykonywaniem zawodu farmaceuty. Zawód ten może być wykonywany m.in. w aptece ogólnodostępnej, na prowadzenie której wymagane jest zezwolenie wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego. Zawód farmaceuty jest bez wątpienia zawodem zaufania publicznego, a główny cel działalności samorządu aptekarskiego został określony w przytoczonym art. 17 ust. 1 Konstytucji RP i jest nim właśnie sprawowanie pieczy nad należytym wykonywaniem zawodu farmaceuty.

Strona 1/11
Inne orzeczenia o symbolu:
6203 Prowadzenie aptek i hurtowni farmaceutycznych
Inne orzeczenia z hasłem:
Administracyjne postępowanie
Inne orzeczenia sądu:
Naczelny Sąd Administracyjny
Inne orzeczenia ze skargą na:
Inspektor Farmaceutyczny