Sprawa ze skargi na decyzję Wojewody w przedmiocie statusu bezrobotnego i zasiłku dla bezrobotnych
Uzasadnienie strona 6/6

W konsekwencji należało uznać, że stanowisko organu odwoławczego leżące u podstaw zaskarżonej decyzji narusza również art. 145 § 1 pkt 5 k.p.a. Zarówno w orzecznictwie i doktrynie ugruntowany jest bowiem pogląd, że istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody muszą istnieć w dniu wydania decyzji oraz być nieznane organowi, który wydał decyzję. Pojawienie się zatem nowych dowodów po wydaniu ostatecznej decyzji, może stanowić jedynie podstawę do wszczęcia postępowania w nowej sprawie, nie można natomiast w tej sprawie wznawiać postępowania (vide: Cz. Martysz, w: G.Łaszczyca. Cz.Martysz, A.Matan, Kodeks Postępowania Administracyjnego. Komentarz t. II Zakamycze 2005 s. 312).

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w orzecznictwie, według którego wznowienie postępowania na podstawie okoliczności, które miały miejsce po wydaniu decyzji, stanowi rażące naruszenie prawa (vide: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 marca 1985 r., III SA 1051/84, GAP 1987, nr 6, s. 46).

W realiach sprawy nie może zaś budzić najmniejszych wątpliwości, że w chwili orzekania przez organ I instancji w sprawie nadania T.S. statusu osoby bezrobotnej, nie istniał prawomocny wyrok przywracający skarżącą do pracy. Natomiast przedstawiony wyżej charakter orzeczenia przywracającego do pracy na poprzednich warunkach oraz przewidziane w art. 51 k.p. skutki prawne takiego orzeczenia - nie dają podstaw do przyjęcia, że w myśl art. 145 § 1 pkt 5 kpa w sprawie wyszły na jaw istotne nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji, nie znane organowi, który wcześniej wydał decyzję o uznaniu strony za osobę bezrobotną i przyznaniu prawa do zasiłku.

Poza sporem winno pozostawać także, iż instytucja wznowienia postępowania administracyjnego ma charakter szczególny i z tego względu winna podlegać ścisłej wykładni.

W konkluzji należało zatem stwierdzić, że uchylenie decyzji nadającej stronie status bezrobotnego w drodze wznowienia postępowania administracyjnego, z uwagi na późniejszy wyrok sądu przywracający ją do pracy jest niezgodne z prawem.

Z tych wszystkich względów, Sąd w składzie rozpoznającym niniejszą sprawę nie podzielił odmiennego stanowiska wyrażonego w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 października 1998 r., II SA 1170/98 (LEX nr 4184).

W konsekwencji Wojewódzki Sąd Administracyjny zaskarżoną decyzję na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. "a" oraz "c" ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm. - dalej p.p.s.a.) uchylił i stwierdził, iż nie podlega ona wykonaniu (art. 152 p.p.s.a.).

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 200 p.p.s.a.

Strona 6/6
Inne orzeczenia o symbolu:
6330 Status  bezrobotnego
Inne orzeczenia sądu:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp.
Inne orzeczenia ze skargą na:
Wojewoda