Sprawa ze skargi na postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. w przedmiocie nałożenia grzywny w celu przymuszenia
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Irla Sędziowie: WSA Krystyna Daniel WSA Magda Froncisz (spr.) Protokolant: st. ref. Urszula Czerwińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 maja 2015 r. sprawy ze skargi M.R. na postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia 31 października 2012 r., znak: [...] w przedmiocie nałożenia grzywny w celu przymuszenia skargę oddala.

Uzasadnienie strona 1/18

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla Powiatu [...] postanowieniem z dnia 29 czerwca 2012 r., znak: [...] nałożył na M. R. grzywnę w wysokości 257 578,18 zł w celu przymuszenia zobowiązanego do wykonania obowiązku określonego w tytule wykonawczym z dnia 18 października 2011 r., nr [...]. Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia podano art. 119 § 2, art. 120, art. 121 § 5 i art. 122 oraz art. 64a § 1 pkt 1 w związku z art. 20 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r., nr 229, poz. 1954 ze zm.) - obecnie Dz.U. z 2014 r., poz. 1619 ze zm. - dalej "u.p.e.a.".

W uzasadnieniu wskazano, że egzekwowany w przedmiotowej sprawie obowiązek wynika z decyzji PINB z dnia 28 lipca 2006r. znak: [...], którą nakazano inwestorowi M. R. wykonać rozbiórkę rozbudowanej bez wymaganego prawem budowlanym pozwolenia części istniejącego budynku "[...]" zlokalizowanego na działce nr [...] w obrębie S., Gmina [...] przy ul. S., oznaczonej na załączniku graficznym do decyzji literami A, B, C, D, E, F, oraz wykonać rozbiórkę nadbudowanej bez wymaganego prawem budowlanym pozwolenia części obiektu - piątej kondygnacji nadziemnej wraz z konstrukcją dachu.

Wskazano, że Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w K. decyzją z dnia 24 kwietnia 2009 r. znak: [...], po rozpatrzeniu odwołania M. R., utrzymał w mocy decyzję organu I instancji nakazującą rozbiórkę. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 21 października 2009r. sygn. akt II SA/Kr 1277/09 oddalił skargę M. R. na decyzję rozbiórkową. Naczelny Sąd Administracyjny po rozpatrzeniu skargi kasacyjnej M. R. i P. R. od wyroku WSA w Krakowie, wyrokiem z dnia 26 lipca 2011 r. sygn. akt II OSK 1210/10 skargę kasacyjną oddalił.

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla Powiatu [...] upomnieniem z dnia 25 maja 2009 r. znak: [...] wezwał M. R. do wykonania obowiązku rozbiórki wynikającego z decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Powiatu [...] z dnia 28 lipca 2006r. znak: [...] wraz ze stosownym pouczeniem o skutkach niewykonania obowiązku.

Wobec niewykonania przez M. R. ciążącego na nim obowiązku rozbiórki, co zostało stwierdzone podczas kontroli przeprowadzonej w dniu 28 września 2011 r., wszczęto postępowanie egzekucyjne wobec M. R., wystawiając w dniu 18 października 2011 r. tytuł wykonawczy o nr [...].

W dniu 18 stycznia 2012 r. znak: [...] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla Powiatu [...] wydał postanowienie o nałożeniu grzywny w celu przymuszenia zobowiązanego do wykonania obowiązku określonego w tytule wykonawczym z dnia 18 października 2011 r. nr [...]. Powyższe postanowienie w związku z zażaleniem M. R. zostało przez organ nadzoru uchylone postanowieniem z dnia 30 marca 2012 r., znak: [...], a sprawę przekazano do ponownego rozpatrzenia. W wydanym rozstrzygnięciu Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w K. wskazał, że sposób obliczenia kwoty grzywny był nieprawidłowy. Wynikało to z faktu, iż organ egzekucyjny dokonał wyliczenia kwoty grzywny w celu przymuszenia dla każdej z części budynku oznaczonych literami: A, B, C, D, E i F, przyjmując za podstawę wyliczenia powierzchnię każdej z ww. części. Następnie do wyliczonych grzywien dodano kwotę grzywny wyliczoną dla V kondygnacji budynku. Jak wskazał organ nadzoru, tak wyliczona grzywna, stanowiąca sumę powierzchni rozbudowanych części i V kondygnacji, przekracza powierzchnię zabudowy całego budynku i w rezultacie jest ona wyższa od grzywny, która byłaby nałożona, gdyby egzekwowany obowiązek dotyczył rozbiórki całego budynku. Jednocześnie organ nadzoru podkreślił, że w przedmiotowej sprawie przy wyliczaniu grzywny należy uwzględnić powierzchnię zabudowy - powierzchnię zajętego terenu przez podlegające rozbiórce części budynku.

Strona 1/18