Sprawa ze skargi na decyzję Wojewody w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę
Uzasadnienie strona 2/4

5. uzupełniony projekt budowlany nie zawiera żądanego w pkt. 2 dokumentu o nazwie: "zapewnienie dostępu do drogi publicznej, wymaganego przepisem art. 34 ust. 3 pkt. ustawy prawo budowlane'", ani też żadnego wyjaśnienia tej kwestii. Pod pojęciem dostępu do drogi publicznej w rozpatrywanej sprawie, należy rozumieć możliwość korzystania z istniejącej drogi gruntowej (przebiegającej przez działki oznaczone numerami [...], [...], [...], [...] w S. a stanowiące własność osób fizycznych), łączącej planowany most ramowy z drogą gminną. Niezbędnym było zatem przedłożenie dokumentu potwierdzającego możliwość korzystania z istniejącej drogi gruntowej, czego Inwestor nie dopełnił w nakreślonym terminie. O braku wydzielenia takiego przejazdu świadczą chociażby: wyrys i wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy B. uchwalonego w dniu [...] Uchwałą Nr [...] Rady Miejskiej w B. (Dz. Urz. Woj. .... z..... Nr ... poz....) dołączony do projektu budowlanego oraz wcześniejsze protesty właścicielki działki nr [...] w S.

6. kwestia faktycznego "dostępu do drogi publicznej" musi być rozpatrywana w kontekście pojęcia użytego również w art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717), według którego przez dostęp do drogi publicznej należy rozumieć "bezpośredni dostęp do tej drogi albo dostęp do niej przez drogę wewnętrzną lub przez ustanowienie odpowiedniej służebności drogowej". Znaczy to, że do wniosku o wydanie pozwolenia na budowę inwestor winien dołączyć nie tylko zezwolenie zarządcy drogi na lokalizację zjazdu na drogę gminną wydane w formie decyzji administracyjnej w trybie art.29 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 19 poz. 115) - którego to dokumentu T.D. mimo wezwania nie przedłożył - ale również dokument, z którego wynikałoby, że taka droga wewnętrzna jest wydzielona a inwestor jest jej współwłaścicielem lub posiada zgodę właściciela drogi na jej korzystanie albo dokument sądowy o ustanowieniu służebności przejazdu drogowego dla właściciela działki nr [...] w K.

7. skoro przepisy ustawy - Prawo Budowlane z 1994 r., nie przewidują i nie dopuszczają wielokrotnego nakładania na inwestora obowiązku uzupełniania wniosku o zatwierdzenie projektu wydania pozwolenia na budowę - to wniosek nie należycie uzupełniony nie może zostać rozpatrzony pozytywnie.

Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na powyższą decyzję złożył T.D. i nie precyzując żądania skargi zarzucił, że :

-dostęp do działki [...] przez działkę [...] jest zagwarantowany prawomocnym wyrokiem Sądu w G. w latach sześćdziesiątych, co mogą zaświadczyć rodzice H.D. . - J.O. i W.O. zamieszkali Z. pocz. [...],

-"w planie zagospodarowania przestrzennego decyzja [...] z dn. [...] Gminy G. jest ujęty dojazd do działki [...] od strony S. (cały materiał do budowy ciężkimi samochodami został przewieziony obecnym szlakiem gdyż innego niema.)",

-nieruchomość na której ma być realizowana inwestycja jest połączona istniejącym w terenie szlakiem który prowadzi od drogi Gminnej w S. przez działkę nr [...], i nr [...] do budynku mieszkalnego na działce [...]. który posiada numer [...] wsi S. , następnie biegnie przez działkę [...], na której stoi także budynek mieszkalny, dalej biegnie wzdłuż strumyka do działki numer [...] na której stoją zabudowania, dalej szlak biegnie wzdłuż potoku do działki nr [...] w S. a następnie wzdłuż strumyka do działki numer [...] w K. , na której także stoi budynek mieszkalny,

Strona 2/4