Sprawa ze skargi na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Ł. w przedmiocie nałożenia obowiązku sporządzenia projektu budowlanego zamiennego
Sentencja

Dnia 23 września 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Renata Kubot-Szustowska, Sędzia WSA Czesława Nowak-Kolczyńska, , Protokolant Pomocnik sekretarza Aneta Panek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 września 2014 roku sprawy ze skargi I. K.-P. i K. P. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Ł. z dnia [...] nr [...], znak: [...] w przedmiocie nałożenia obowiązku sporządzenia projektu budowlanego zamiennego 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w P. z dnia [...], nr [...]; 2. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do dnia uprawomocnienia się niniejszego wyroku; 3. zasądza od [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Ł. na rzecz skarżących I. K.-P. i K. P. solidarnie kwotę 500 (pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania. LS

Uzasadnienie strona 1/6

Zaskarżoną decyzją z dnia [...]nr [...][...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Ł. utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w P. nakładającą obowiązek sporządzenia i przedstawienia projektu budowlanego zamiennego.

Jak wynika z akt sprawy decyzją z dnia [...]nr [...]Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w P., na podstawie art. 51 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r - Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2010r Nr 243, poz.1623 z późn. zm.) oraz na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 267) nałożył na I. K. P. i K. P. obowiązek przedłożenia czterech egzemplarzy projektu budowlanego zamiennego - sporządzonego przez osoby posiadające stosowne uprawnienia budowlane - dotyczącego wspomnianej inwestycji, uwzględniającego zmiany wynikające z dotychczas wykonanych robót budowlanych, w terminie do dnia 30 kwietnia 2014 r. W uzasadnieniu wyjaśnił, że I.K. P. i K. P. w dniu 14 stycznia 2008 r. złożyli zawiadomienie o zakończeniu budowy wspomnianej inwestycji, załączając wymagane dokumenty wymienione w art. 57 ust. 1-3 ustawy z dnia 7 lipca 51994 r - Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2010r Nr 243, poz.1623 z późn. zm.). Organ nadzoru w wymaganym terminie nie zgłosił sprzeciwu lub uwag. Realizacja obiektu przebiegała na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę wydanej przez Starostę [...]z dnia [...]2004 r. Organ wyjaśnił, że w dniu 9 października 2013 r. przeprowadzono oględziny na przedmiotowej działce dokonując pomiaru budynku mieszkalnego. Stwierdzono, iż wymiary budynku wynoszą 6,66 m x 9,76 m z tarasem o wymiarach 6,65 m x 3,02 m. Ze szkicu inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej wynika, że wymiary budynku wynosiły 6,55 m x 9,60 m z tarasem o wym. 6,55m x 3,0 m. Załącznik do decyzji z dnia [...]2004 r. stanowił projekt budynku mieszkalnego o wym. 8,60 m x 7,41 m z tarasem o wym. 8,60 m x 1,55 m. Zdaniem organu oznacza to, że sporna inwestycja została zrealizowana z istotnym odstępstwem od zatwierdzonego projektu budowlanego oraz warunków udzielonego pozwolenia na budowę, bowiem w wyniku wprowadzonych zmian doszło do zmiany projektu zagospodarowania działki oraz charakterystycznych parametrów obiektu takich jak długość, szerokość oraz kubatura. Organ nadzoru budowlanego stwierdził, że ze zgromadzonego materiału dowodowego wynika, iż budowa obiektu została zakończona, stan obiektu jest zgodny ze stanem jaki istniał w dacie złożenia zawiadomienia o zakończeniu budowy. Stwierdził, że dla rozstrzygnięcia sprawy nie ma znaczenia okoliczność, że właściwy organ wyraził pogląd, co do tego, że obiekt zrealizowano zgodnie z decyzją o pozwoleniu na budowę i może być użytkowany. Przystąpienie inwestorów do użytkowania obiektu innego, niż wynikało to z pozwolenia na budowę, w trybie art. 54 Prawo budowlane, po dokonaniu zawiadomienia o zakończeniu budowy i przy braku zgłoszenia przez właściwy organ sprzeciwu w drodze decyzji, nie nadaje uczynionym odstępstwom waloru legalności. Prawnie skuteczne jest bowiem zawiadomienie właściwego organu o zakończeniu budowy tylko, co do obiektów wybudowanych zgodnie z projektem i warunkami pozwolenia na budowę, czyli budowy prowadzonej legalnie. Przyjęcie zawiadomienia nie legalizuje dokonanych istotnych odstępstw od projektu budowlanego. Zdaniem organu nie ma przeszkód do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego na okoliczność zgodności realizacji przedmiotowego budynku z projektem budowlanym zatwierdzonym decyzją Starosty [...]. Rzeczą organów nadzoru budowlanego jest przeprowadzenie właściwego postępowania w oparciu o stosowne przepisy Prawa budowlanego w każdym przypadku, gdy stwierdzone zostanie wykonanie robót budowlanych w warunkach samowoli budowlanej. Sytuacja, w której dokonano istotnego odstępstwa bez dopełnienia procedury z art. 36a Prawo budowlane, stanowi jeden z rodzajów samowoli budowlanej. Organ wskazał, że projekt zamienny powinien być sporządzony w taki sposób, aby odpowiadał powszechnie obowiązującym przepisom prawa, w tym również decyzji o warunkach zabudowy. W razie niewykonania w określonym terminie obowiązków, zostanie wydana decyzja nakazująca zaniechanie dalszych robót budowlanych, bądź decyzja nakazująca rozbiórkę obiektu lub jego części, bądź decyzja nakazująca doprowadzenia do stanu poprzedniego.

Strona 1/6