Sprawa ze skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody w przedmiocie likwidacji Bursy Międzyszkolnej
Uzasadnienie strona 2/3

Przepis art. 59 ust l w związku z art. 59 ust. 5 ustawy o systemie oświaty nie określa formy zawiadamiania o zamiarze likwidacji placówki. Informacja wywieszona na tablicach ogłoszeń w Bursie i Starostwie dotarła do adresata, tj. rodziców uczniów. W ocenie skarżącego, powiadomienie zainteresowanych o zamiarze likwidacji placówki było skuteczne i terminowe. Przemawia za tym fakt, że w dniu 22 lutego 2005 roku Zarząd Powiatu wystosował pismo polecone (znak "[...]"), za potwierdzeniem odbioru, do dyrektora Bursy Międzyszkolnej w D. - G. M., w którym poinformowano o zamiarze likwidacji, zobowiązując jednocześnie dyrektora do poinformowania o zaistniałym fakcie wszystkich wychowanków i pracowników Bursy. O tym, że taka informacja została przekazana świadczy obecność pracowników i wychowanków Bursy na sesji Rady Powiatu, na której uchwała była podjęta. Wynika z tego, że informacja została skierowana do zainteresowanych osób w sposób skuteczny, dający możliwość wcześniejszego zapoznania się z zamiarem likwidacji. Jeżeli nawet Wojewoda stwierdził jakieś naruszenie wyżej wymienionego przepisu, to naruszenie to nie jest rażące i nie powinno prowadzić do stwierdzenia nieważności Uchwały Rady Powiatu, zgodnie z art. 79 ust. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z późn. zm.). Zdaniem skarżącego, nieuzasadnione uniemożliwienie likwidacji Bursy, powoduje nieprawidłowości w gospodarowaniu budżetem Powiatu.

Wskazując na powyższe skarżący wniósł o uchylenie zaskarżonego rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody.

Odpowiadając na skargę Wojewoda podtrzymał swoje stanowisko i wniósł o jej oddalenie. Nadto wskazał, iż unieważniając przedmiotową uchwałę nie badał zasadności motywów likwidacji danej placówki, a jedynie wadliwy sposób jej przeprowadzania, polegający na niedopełnieniu przez organ prowadzący obowiązku powiadomienia o likwidacji placówki rodziców uczniów w taki sposób, by informacja ta bezpośrednio do nich dotarła.

Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Przede wszystkim należy wskazać, iż zgodnie z art. l § 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. Nr 153, poz. 1269), sąd sprawuje kontrolę w zakresie swojej właściwości pod względem zgodności z prawem, tj. posługuje się wyłącznie kryterium legalności. Granice kryterium legalności sprawiają więc, że Wojewódzki Sąd Administracyjny nie może wkraczać w ocenę celowości czy słuszności działań administracji, m.in. przy podejmowaniu uchwał przez organy powiatu.

Skarga w niniejszej sprawie nie może być uwzględniona albowiem zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody znajduje oparcie w powołanych w nim przepisach prawa. W szczególności należy zgodzić się ze stanowiskiem Wojewody, iż objęta zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym uchwała Rady Powiatu D. z dnia 28 lutego 2005 r., w sprawie zamiaru likwidacji Bursy Międzyszkolnej, podjęta została z naruszeniem art. 59 ust. l w zw. z ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2002 r. , Nr 256, póz. 2572 z późn. zm.).

Strona 2/3