Sprawa ze skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody w przedmiocie likwidacji szkoły podstawowej i utworzenia filii szkoły podstawowej
Sentencja

Dnia 26 czerwca 2012 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie Sędzia WSA Adam Matuszak Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) Protokolant Specjalista Małgorzata Krajewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 czerwca 2012 roku sprawy ze skargi Gminy na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia "[...]", Nr "[...]" w przedmiocie likwidacji szkoły podstawowej i utworzenia filii szkoły podstawowej oddala skargę.

Uzasadnienie strona 1/5

Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika, że rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 6 kwietnia 2012r., nr PN.4131.94.2012 Wojewoda Warmińsko-Mazurski stwierdził nieważność uchwały Nr XVI.94.2012 Rady Gminy Stare Juchy z dnia 27 lutego 2012r. w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Skomacku Wielkim i utworzenia Filii Szkoły Podstawowej w Starych Juchach.

Wojewoda podniósł, że w przedmiotowej sprawie Wójt Gminy Stare Juchy zrealizował obowiązek wynikający z art. 19 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych, kierując do Komisji Międzyzakładowej NSZZ "Solidarność" Pracowników Oświaty w Ełku oraz do Oddziału Powiatowego Związku Nauczycielstwa Polskiego w Ełku stosowne pisma z dnia 8 grudnia 2011r.. Związki zawodowe negatywnie zaopiniowały likwidację Szkoły Podstawowej w Skomacku Wielkim (pismo z dnia 7 stycznia 2012r. Przewodniczącego Komisji Międzyzakładowej NSZZ "Solidarność" Pracowników Oświaty w Ełku, pismo z dnia 10 stycznia 2012r. znak ZNP/O Ełk/243/1/12 Prezesa Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w Ełku). Następnie projekt uchwały o likwidacji szkoły został skierowany pod obrady Rady, która w dniu 27 lutego 2012r. podjęła uchwałę Nr XVI.94.2012, o treści odpowiadającej przedstawionej do zaopiniowania związkom zawodowym uchwale intencyjnej. Natomiast w myśl art. 19 ust. 3 ustawy o związkach zawodowych, w razie odrzucenia w całości lub w części stanowiska związku, organ samorządu terytorialnego informuje o tym związek na piśmie, podając uzasadnienie swojego stanowiska. Tymczasem z wyjaśnień Wójta Gminy Stare Juchy oraz dokumentów przedłożonych organowi nadzoru w dniu 4 kwietnia 2012r. wynika, iż nie została wyczerpana procedura z art. 19 ust. 3 ustawy o związkach zawodowych, tzn. Wójt nie poinformował związków zawodowych o odrzuceniu ich stanowiska. Biorąc zaś pod uwagę to, że udział związków zawodowych w procesie legislacyjnym jest regulowany ustawowo, sytuacja kiedy nie poinformowano związku na piśmie o nieuwzględnieniu jego stanowiska i tym samym uniemożliwiono związkowi obronę jego stanowiska na posiedzeniu organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, w ocenie organu nadzoru nie może być potraktowana inaczej, jak tylko jako istotne naruszenie prawa. Stanowi to podstawę do stwierdzenia nieważności kwestionowanej uchwały. Wojewoda podkreślił, że prawidłowa pod względem prawnym uchwała musi spełniać niezbędne wymagania zarówno w aspekcie materialnym jak i formalnym. Oznacza to, że treść uchwały musi być zgodna z przepisami prawa, a ponadto tryb podjęcia uchwały musi odpowiadać określonym procedurom.

Skargę na ww. rozstrzygnięcie nadzorcze wywiodła Gmina Stare Juchy, wnosząc o jego uchylenie. Strona skarżąca zarzuciła naruszenie:

- art. 91 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym w związku z art. 19 ust 3 ustawy o związkach zawodowych przez jego niewłaściwe zastosowanie, skutkujące przyjęciem, iż uchwała Rady Gminy Stare Juchy jest sprzeczna z prawem i - w konsekwencji - stwierdzeniem jej nieważności w związku z nadaniem nadmiernego znaczenia czynności proceduralnej, jaką jest formalny brak informacji o nieuwzględnieniu stanowiska związków zawodowych w dalszej procedurze podejmowania uchwały, jak też w związku z faktem, że strona skarżąca nie była zobowiązana do wypełnienia dyspozycji art. 19 ust. 3 ustawy o związkach zawodowych,

Strona 1/5