Sprawa ze skargi na decyzję Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w P. w przedmiocie nakazania wykonania określonych robót budowlanych;
Uzasadnienie strona 2/4

Inwestorzy chcąc zmienić przeznaczenie przewodów na przewód spalinowy (zmiana funkcji przewodu) musieliby zlecić ocenę techniczną przewodu ze wskazaniem na możliwość podłączenie pieca kominkowego. Tymczasem urządzenie grzewcze jest nadal użytkowane. W ocenie odwołującego się inspektor winien nakazać demontaż rury kominkowej, nie ma też w jego ocenie potrzeby nakazania jak w pkt. 2 decyzji albowiem komin wcale nie musi być użytkowany, gdyż mieszkanie posiada centralne ogrzewanie. Podniesiono także, że nie ma także technicznej możliwości osadzenia wkładu kominowego o średnicy 0,15m w przewodzie 14x14cm (§ 140 pkt.1 i2 oraz § 144 pkt.1 i2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie). Ponadto komin dymowy musi spełniać wymagania normy PNEN1443:2004Kominy. Wymagania Ogólne oraz określone w PN dotyczącej badań ogniowych ISO4736:1979. Odwołujący podniósł także, że inwestorzy nie uzyskali wymaganej zgody współwłaściciela. Tymczasem § 27 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych stanowi, że wprowadzanie jakichkolwiek zmian w kanałach i przewodach spalinowych lub dymowych w lokalu wymaga wcześniejszego uzyskania zgody właściciela budynku.

Z. G. domagał się także usunięcia nakazu z pkt. 3 decyzji. W jego ocenie z uwagi na fakt, że zamontowana jest na kominie, który nie jest użytkowany nakazanie usunięcia anteny wykracza poza kompetencje inspektora nadzoru.

Podniósł, że zarówno opinia kominiarska jak i opracowanie rzeczoznawcy budowlanego nie powinny być podstawą do wydania decyzji, gdyż brak w nich powierzchni paleniska, typu paleniska, czy jest to palenisko otwarte, czy zamknięte, jaka jest moc cieplna urządzenia grzewczego, jakiej średnicy jest rura połączeniowa. Parametry te powinny być ujawnione, albowiem jedynie wówczas będzie można je skonfrontować z rozporządzeniem technicznym, określającym wymagania odnośnie kominów dymowych. Brak podstaw prawnych, by nakazać remont przewodów, które nie są niezbędne do eksploatacji budynku.

Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Poznaniu decyzją z dnia[...]lutego 2009 r.( [...]) uchylił zaskarżaną decyzję w części dotyczącej terminów i wyznaczył nowe, w pozostałej części utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy.

W uzasadnieniu wywiedziono, że słusznie organ I instancji uznał, że zaistniały przesłanki wyczerpujące dyspozycje przepisu art. 66 ust.1 pkt 1, 3 ustawy prawo budowlane. W niniejszej sprawie wbrew zarzutom odwołania brak podstaw do zastosowania środków bardziej rygorystycznych. Zaistnienie którejkolwiek przesłanki nie uprawnia też do uznania obiektu lub jego części za nie dający się do remontu, a tym samym do wydania nakazu zdemontowania rury kominkowej. Podkreślono, że nałożone nakazy pozostają w zgodzie z opinią rzeczoznawcy.

Skargę do tut. Sądu złożył Z. G., który zażądał uchylenia decyzji w całości jako naruszającej prawo, wydania nakazu przywrócenia stanu pierwotnego komina.

Strona 2/4