Sprawa ze skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] w przedmiocie rozstrzygnięcia nadzorczego dotyczącego gminy w kwestii upowszechniania kultury fizycznej i sportu
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Jużków, Sędziowie Sędzia WSA Barbara Brandys - Kmiecik, Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz (spr.), Protokolant st. sekr. sąd. Arkadiusz Kmiotek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 lipca 2010 r. przy udziale - sprawy ze skargi Gminy R. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie rozstrzygnięcia nadzorczego dotyczącego gminy w kwestii upowszechniania kultury fizycznej i sportu oddala skargę

Uzasadnienie strona 1/4

Rozstrzygnięciem nadzorczym nr [...] z dnia [...] 2010 r. Wojewoda Ś. stwierdził nieważność zarządzenia Nr [...] Wójta Gminy R.

z dnia [...] 2010 r. w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego Gminy R. w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu w 2010 r. jako niezgodnego z art. 11 ust.2 i art. 13 ust.2 ustawy z dnia 24.04.2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) - dalej jako "ustawa o działalności pożytku publicznego".

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Wojewoda Ś. podniósł, iż przedmiotowe zarządzenie narusza art. 13 ust.2 ustawy o działalności pożytku publicznego, gdyż nie zawiera wszystkich informacji, do których zamieszczenia zobligowany jest organ administracji publicznej w ogłoszeniu otwartego konkursu ofert, w szczególności określonych w punkcie 7 w/w przepisu. Zgodnie bowiem z art. 13 ust. 2 pkt 7 ustawy o działalności pożytku publicznego, ogłoszenie otwartego konkursu ofert powinno zawierać informacje o zrealizowanych przez organ administracji publicznej w roku ogłoszenia otwartego konkursu ofert i w roku poprzednim zadaniach publicznych tego samego rodzaju i związanych z nimi kosztami, ze szczególnym uwzględnieniem wysokości dotacji przekazanych organizacjom pozarządowym i podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3.

Natomiast zarządzenie Wójta Gminy R. zawiera jedynie wskazanie kwoty dotacji na zadania publiczne w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu, udzielonej w roku 2009 i nie uwzględnia pozostałych kwestii ujętych w art. 13 ust.2 pkt 7. Zamieszenie w ogłoszeniu niepełnej treści, o której mowa w art.13 ust.2 ustawy nie wypełnia delegacji ustawowej, do której realizacji - zdaniem Wojewody Ś. - wójt jest zobowiązany w pełnym zakresie.

Ponadto Wojewoda Ś. podniósł, że w § 3 Regulaminu otwartego konkursu ofert na realizację przez organizacje pozarządowe i inne uprawione podmioty zadań w zakresie kultury fizycznej, zgodnie z "Rocznym Programem współpracy Gminy z Organizacjami Pozarządowymi w roku 2010" , stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia Nr [...] Wójta Gminy R., Wójt wskazał, iż do konkursu mogą przystąpić wskazane tam podmioty, "które statutowo realizują zadania w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu poprzez prowadzenie zorganizowanych form szkolenia sportowego w piłce nożnej oraz innej dyscyplinie sportowej". W ocenie Wojewody Ś. wyżej cytowany zapis § 3 Regulaminu, wskazujący podmioty, do których adresowane jest ogłoszenie otwartego konkursu ofert, narusza art. 11 ust.2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wyrażający zasadę powszechności ubiegania się o prawo realizacji zadań publicznych.

W skardze na wyżej powołane rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Ś., Wójt Gminy R. wniósł o jego uchylenie w całości oraz o obciążenie Wojewody ś. kosztami postępowania. Zarzucił on, iż rozstrzygnięcie nadzorcze narusza przepisy prawa materialnego:

- art. 11 ust.2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie poprzez uznanie, że Wójt naruszył zasadę powszechności ubiegania się o prawo realizacji zadań finansowanych ze środków publicznych poprzez uniemożliwienie zachowania zasady konkurencyjności,

Strona 1/4