Sprawa ze skargi na uchwałę Związku Komunalnego "Komunikacja Międzygminna" w Chrzanowie, w przedmiocie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia z Miastem Jaworzno orzeka o niezgodności zaskarżonej uchwały z prawem.
Sentencja

Sygn. akt III SA/Kr 13/12 | | W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 27 września 2012 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia WSA Maria Zawadzka, Sędziowie NSA Krystyna Kutzner, WSA Dorota Dąbek (spr.), , Protokolant Urszula Bukowiec, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 września 2012 r., sprawy ze skargi Wojewody Małopolskiego, na uchwałę Związku Komunalnego "Komunikacja Międzygminna" w Chrzanowie, z dnia 31 marca 2011r. Nr 23/III/2011, w przedmiocie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia z Miastem Jaworzno orzeka o niezgodności zaskarżonej uchwały z prawem.

Uzasadnienie strona 1/5

wyroku WSA w Krakowie z dnia 27 września 2012r.

W dniu 31 marca 2011r. Zgromadzenie Związku Komunalnego "Komunikacja Międzygminna" w Chrzanowie podjęło uchwałę Nr 23/III/2011 w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia z Miastem Jaworzno. Uchwała została podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 12, art. 74 ust. 1 w związku z art. 69 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz § 18 ust. 2 Statutu Związku Komunalnego "Komunikacja Międzygminna". W § 1 uchwały Zgromadzenie Związku Komunalnego wyraziło zgodę na zawarcie porozumienia na okres od 1 kwietnia do 31 grudnia 2011r. z Miastem Jaworzno w przedmiocie powierzenia Miastu Jaworzno przez Związek Komunalny prowadzenia lokalnego transportu zbiorowego na terenie Gminy Chrzanów w zakresie linii komunikacyjnej "300" do Jaworzna i powrót oraz linii komunikacyjnej "319" do Jaworzna przez Balin i powrót.

Skargę na powyższą uchwałę Zgromadzenia Związku Komunalnego "Komunikacja Międzygminna" w Chrzanowie wniósł Wojewoda Małopolski domagając się stwierdzenia jej nieważności. Zaskarżonej uchwale organ nadzoru zarzucił istotne naruszenie prawa, w tym w szczególności art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) poprzez rozszerzenie kręgu podmiotów, z którymi gmina może zawierać porozumienia. Skarżący podkreślił, iż w myśl w/w przepisu podmiotami uprawnionymi do zawierania porozumień są tylko i wyłącznie gminy, a nie związki gmin.

Wojewoda Małopolski wskazał, iż jedną z form współdziałania gmin w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych jest porozumienie, którego istotą jest przejęcie przez jedną z gmin obowiązku wykonywania zadań publicznych ciążących na innych gminach. Gmina przejmująca zadania do wykonania na mocy porozumienia międzygminnego wykonuje je w swoim imieniu. Przesądza o tym ust. 2 art. 74, który stanowi, że gmina ta przejmuje prawa i obowiązki pozostałych gmin, związane z powierzonymi jej zadaniami. Tym samym gmina przekazująca zadanie traci związane z nim uprawnienia i obowiązki. Przepis ten daje więc możliwość przekazania własnych zadań gminy innej gminie, jednak w przeciwieństwie do związku nie tworzy się nowej struktury, osoby prawnej. Organ nadzoru stwierdził, iż porozumienia międzygminne nie są umowami prawa cywilnego, ale rodzajem umowy publicznoprawnej, dlatego, że w drodze umów cywilnoprawnych mogą być przekazywane tylko zadania prywatnoprawne, a nie zadania publicznoprawne. Przekazanie zadania publicznoprawnego może następować właśnie tylko albo przez utworzenie związku albo zawarcie porozumienia międzygminnego.

Zdaniem Wojewody Małopolskiego, Zgromadzenie Związku Komunalnego "Komunikacja Międzygminna" w Chrzanowie podejmując przedmiotową uchwałę przekroczyła zakres swoich kompetencji przyznanych jej ustawą o samorządzie gminnym. Skarżący stwierdził, iż Rozdział 7 ustawy o samorządzie gminnym regulujący związki międzygminne nie przewiduje możliwości zawierania porozumień między związkiem a jednostką samorządu terytorialnego - nawet nie uczestniczącą w związku - w przedmiocie powierzenia własnego zadania do wykonania. Takiej możliwości nie przewidują przepisy art. 8 ust. 2-5 i art. 39 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym, które mają odpowiednie zastosowanie do związków międzygminnych. Dodatkowo organ nadzoru wskazał, iż celem powstania związku jest wspólne wykonywanie zadań przekazanych przez gminy. Do związku nie ma natomiast zastosowania art. 74 ustawy o samorządzie gminnym.

Strona 1/5