Sprawa ze skargi Wojewody Małopolskiego na paragraf 2 uchwały oraz paragraf 1 ust. 1 pkt 2, 3, 4 załącznika do uchwały, paragraf 1 ust. 2 załącznika do uchwały oraz paragraf 1 ust. 3 załącznika do uchwały w zakresie słów: "łącznie spełnia warunki określone w ust. 1 pkt 2 - 4 oraz" uchwały Rady Miasta Krakowa w przedmiocie szczegółowych zasad i trybu przyznawania, wstrzymywania i cofania oraz wysokości stypendiów sportowych Miasta Krakowa, w tym stypendiów olimpijskich, dla zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym stwierdza nieważność paragrafu 2 uchwały oraz paragrafu 1 ust. 1 pkt 2, 3, 4 załącznika do uchwały, paragrafu 1 ust. 2 załącznika do uchwały oraz paragrafu 1 ust. 3 załącznika do uchwały w zakresie słów: "łącznie spełnia warunki określone w ust. 1 pkt 2
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Zawadzka Sędziowie WSA Janusz Bociąga WSA Dorota Dąbek (spr.) Protokolant starszy referent Renata Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 czerwca 2015 r. sprawy ze skargi Wojewody Małopolskiego na paragraf 2 uchwały oraz paragraf 1 ust. 1 pkt 2, 3, 4 załącznika do uchwały, paragraf 1 ust. 2 załącznika do uchwały oraz paragraf 1 ust. 3 załącznika do uchwały w zakresie słów: "łącznie spełnia warunki określone w ust. 1 pkt 2 - 4 oraz" uchwały Rady Miasta Krakowa z dnia 24 września 2014r. nr CXVI/1828/14 w przedmiocie szczegółowych zasad i trybu przyznawania, wstrzymywania i cofania oraz wysokości stypendiów sportowych Miasta Krakowa, w tym stypendiów olimpijskich, dla zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym stwierdza nieważność paragrafu 2 uchwały oraz paragrafu 1 ust. 1 pkt 2, 3, 4 załącznika do uchwały, paragrafu 1 ust. 2 załącznika do uchwały oraz paragrafu 1 ust. 3 załącznika do uchwały w zakresie słów: "łącznie spełnia warunki określone w ust. 1 pkt 2 - 4 oraz" zaskarżonej uchwały Rady Miasta Krakowa z dnia 24 września 2014r., nr CXVI/1828/14

Uzasadnienie strona 1/10

wyroku WSA w Krakowie z dnia 11 czerwca 2015r.

W dniu 24 września 2014r. Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę nr CXVI/1828/14 w sprawie szczegółowych zasad i trybu przyznawania, wstrzymywania i cofania oraz wysokości stypendiów sportowych Miasta Krakowa, w tym stypendiów olimpijskich, dla zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym. Uchwała została podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r. poz. 594 z późn. zm.) oraz art. 31 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 25 czerwca 2010r. o sporcie (Dz. U. z 2014r. poz. 715). W § 2 przedmiotowej uchwały Rada Miasta Krakowa uchyliła swoją uchwałę nr XLVIII/602/08 z dnia 9 lipca 2008r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przyznawania, wstrzymywania i cofania oraz wysokości stypendiów sportowych m. Krakowa dla zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe wraz z późniejszymi zmieniającymi ją uchwałami nr XCVII/1317/10 z dnia 28 kwietnia 2010r. oraz nr CVI/1625/14 z dnia 21 maja 2014r. Zgodnie natomiast z treścią § 1 ust. 1 pkt 2, 3 i 4 załącznika do tej uchwały, stypendium sportowe Miasta Krakowa przyznane może być zawodnikowi, który łącznie spełnia następujące warunki: 2) jest członkiem klubu sportowego, którego siedzibą jest Miasto Kraków, 3) posiada aktualną kartę zgłoszenia bądź inny dokument uprawniający do udziału we współzawodnictwie sportowym w okresie pobierania stypendium, 4) w chwili przyznawania stypendium nie ukończył 23 lat życia, z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 4. W myśl ust. 2 § 1 załącznika do uchwały, członek kadry narodowej, będący uczestnikiem igrzysk olimpijskich, mistrzostw świata lub mistrzostw Europy może otrzymać stypendium po ukończeniu 23 lat życia, jeżeli zobowiąże się w formie pisemnej do realizacji programu przygotowań do igrzysk olimpijskich albo programu przygotowań do mistrzostw świata lub Europy, opracowanego przez właściwy Polski Związek Sportowy oraz do udziału w tych zawodach. Z kolei zgodnie § 1 ust. 3 załącznika do w/w uchwały, stypendium może być przyznane również zawodnikowi, który łącznie spełnia warunki określone w ust. 1 pkt 2-4 oraz w roku przyznania stypendium lub w roku poprzednim uzyskał osiągnięcia sportowe określone w ust. 1 pkt 5 odpowiednio w dyscyplinach i konkurencjach nie objętych programem igrzysk olimpijskich. Komisja, o której mowa w § 3 ust. 1, podejmuje decyzję o ilości zawodników objętych stypendium według tego trybu.

Pismem z dnia 29 stycznia 2015r. Wojewoda Małopolski wniósł skargę na powyższą uchwałę Rady Miasta Krakowa z dnia 24 września 2014r., domagając się stwierdzenia jej nieważności w części, tj. § 2 uchwały oraz przepisów załącznika do tej uchwały: § 1 ust. 1 pkt 2, 3, 4, ust. 2 i ust. 3 w zakresie słów "łącznie spełnia warunki określone w ust. 1 pkt 2-4 oraz". Zaskarżonej uchwale organ nadzoru zarzucił naruszenie art. 94 Konstytucji RP w zw. z art. 40 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 poz. 594 z późn. zm.) w zw. z § 32 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej (Dz. U. z 2002r. nr 100, poz. 908), poprzez uchylenie w § 2 zaskarżonej uchwały, uchwały Rady Miasta Krakowa Nr XLVIII/602/08 z dnia 9 lipca 2008r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przyznawania, wstrzymywania i cofania oraz wysokości stypendiów sportowych m. Krakowa dla zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe, oraz uchylenie uchwał zmieniających w/w uchwałę, w sytuacji gdy ustawodawca w § 93 ustawy o sporcie, uchylił z dniem 16 października 2010r. ustawę z dnia 18 stycznia 1996r. o kulturze fizycznej oraz ustawę z dnia 29 lipca 2005r. o sporcie kwalifikowanym, a w konsekwencji z tym samym dniem przestała obowiązywać z mocy prawa uchwała Rady Miasta Krakowa Nr XLVIII/602/08 z dnia 9 lipca 2008r. Wojewoda Małopolski zarzucił również naruszenie art. 31 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 25 czerwca 2010r. o sporcie (Dz. U. z 2014r. poz. 715) w zw. z art. 94 w zw. z art. 32 Konstytucji RP, poprzez przekroczenie delegacji ustawowej i nieuprawnione określenie kręgu podmiotów uprawnionych do otrzymywania stypendiów sportowych, a także jednoczesne go ograniczenie, sprzeczne ponadto z zasadą konstytucyjnej równości wobec prawa.

Strona 1/10