Sprawa ze skargi na uchwałę Rady Gminy Chełmiec w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji dotyczących zmian statusu miejscowości Chełmiec stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości
Sentencja

|Sygn. akt III SA/Kr 248/19 | [pic] W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 5 czerwca 2019 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Bożenna Blitek, Sędziowie: WSA Halina Jakubiec, WSA Hanna Knysiak-Sudyka (spr.), Protokolant: Specjalista Agata Zaręba-Piotrowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 czerwca 2019 r., sprawy ze skargi Wojewody Małopolskiego na uchwałę Rady Gminy Chełmiec z dnia 17 lipca 2014 r. nr XLVI/780/2014 w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji dotyczących zmian statusu miejscowości Chełmiec stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości

Uzasadnienie strona 1/4

Rada Gminy Chełmiec podjęła w dniu 17 lipca 2014r. Uchwałę Nr XLVI/780/2014 w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji dotyczących zmiany statusu miejscowości Chełmiec.

Uchwałę podjęto na podstawie art. 5a ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., Nr 142, poz. 594 z późn. zm.).

Rada Gminy Chełmiec uchwaliła co następuje:

§ 1. 1. Ustala się zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami wsi Chełmiec i pozostałymi mieszkańcami Gminy Chełmiec w sprawie zmiany statusu miejscowości Chełmiec z wsi na miasto.

2. Konsultacje z mieszkańcami wsi Chełmiec przeprowadzi powołany tym celu przez Wójta Gminy zespół konsultacyjny.

3. Zespół zobowiązany jest do przedstawienia w terminie do dnia 31.12.2014 r. opinii w tej sprawie.

4. Wyrażenie opinii nastąpi w formie sprawozdania zespołu, które powinno uwzględniać następujące dane: ogólną liczbę mieszkańców posiadających czynne prawo wyborcze, podpisy osób popierających i przeciwnych.

5. W konsultacjach powinno uczestniczyć nie mniej niż 30% mieszkańców Chełmca.

6. Konsultacje z pozostałymi mieszkańcami Gminy Chełmiec odbywać się będą na zebraniach wiejskich.

7. Przeprowadzenie konsultacji określonych w pkt 6 następuje w formie uchwały podjętej przez zebranie wiejskie zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. W uchwale należy uwzględnić następujące dane: ogólną liczbę mieszkańców, liczbę osób uprawnionych do głosowania, liczbę osób popierających, przeciwnych i wstrzymujących się.

§ 2. Przy zachowaniu powyższych zasad i trybu uznaje się konsultacje za przeprowadzone, a opinie wyrażone w sposób określający w § 1 stanowić będą podstawę do podjęcia starań o zmianę statusu miejscowości Chełmiec.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Skargę na powyższą uchwałę wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie Wojewoda Małopolski, zaskarżając ją w całości.

Skarżący zarzucił uchwale istotne naruszenie prawa, w tym w szczególności naruszenie art. 2, art. 7 i art. 88 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. z 1997 r., Nr 78, póz. 483), art. 40 ust.1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.) oraz art. 2 ust. 1, art. 4 ust. 1 w zw. z art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 roku o ogłaszaniu aktów normatywnych (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 1523) poprzez zaniechanie jej opublikowania w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym i przyjęcie, iż zaskarżona uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia, podczas gdy jako akt prawa miejscowego podlegała ona ogłoszeniu we wskazanym organie publikacyjnym i mogła wejść w życie najwcześniej po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.

Skarżący wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały w całości.

Zdaniem skarżącego zaskarżona uchwała Rady Gminy Chełmiec Nr XLVI/780/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji dotyczących zmiany statusu miejscowości Chełmiec stanowi akt prawa miejscowego. Jakkolwiek ustawodawca nie przedstawia definicji legalnej aktu prawa miejscowego, to jednak w orzecznictwie i doktrynie powszechnie przyjmuje się, że taki charakter mają akty normatywne, w których ujęto normy postępowania o charakterze generalnym i abstrakcyjnym. Normatywny charakter aktu oznacza, że zawiera on wypowiedzi skierowane do adresatów w celu wskazania określonego sposobu zachowania się w postaci nakazu, zakazu lub uprawnienia. Taki charakter posiada w ocenie skarżącego uchwała rady gminy w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami, mająca swoje oparcie ustawowe w normie art. 5a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którą zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady gminy. Treść i zakres podmiotowy tej uchwały rozstrzyga bowiem o jej charakterze jako o akcie prawa miejscowego. Uchwała ta zawiera normy skierowane do podmiotów zewnętrznych wobec gminy oraz regulacje o charakterze normatywnym, określające uprawnionych do udziału w konsultacjach. Takiej kwalifikacji nie może przy tym zmieniać to, że akt ustanowiono na potrzeby jednych tylko konsultacji.

Strona 1/4