Sprawa ze skargi na decyzję SKO w P. w przedmiocie odmowy zarejestrowania pojazdu
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Alberciak Sędziowie Sędzia WSA Monika Krzyżaniak (spr.) Sędzia WSA Małgorzata Łuczyńska Protokolant asystent sędziego Agata Brolik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 lutego 2011 r. sprawy ze skargi T. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy zarejestrowania pojazdu 1. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta P. z dnia [...] nr [...]; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. na rzecz T. K. kwotę 457 (czterysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Inne orzeczenia o symbolu:
6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu
Inne orzeczenia z hasłem:
Ruch drogowy
Inne orzeczenia sądu:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi
Inne orzeczenia ze skargą na:
Samorządowe Kolegium Odwoławcze
Uzasadnienie strona 1/9

Decyzją z dnia [...]r. nr [...], Samorządowe Kolegium Odwoławcze w P. T. utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta P. T. z dnia [...] r. znak: [...] w przedmiocie odmowy zarejestrowania na rzecz T. K. pojazdu marki Mercedes Sprinter nr nadwozia [...].

W uzasadnieniu decyzji z dnia [...] r. organ pierwszej instancji stwierdził, że w dowodzie rejestracyjnym złożonym wraz z wnioskiem o rejestrację pojazdu występuje rozbieżność pomiędzy wartością maksymalnej masy całkowitej tego pojazdu- wpisano 4.600 kg, a dopuszczalnej masy całkowitej - wpisano 3.500 kg. Prezydent Miasta P. T. wskazał, iż wartość tych parametrów technicznych powinna być taka sama, gdyż przepisy krajowe dopuszczają ograniczenie dopuszczalnej masy całkowitej jedynie w przypadku dwuosiowych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 18.000 kg. Powołał brzmienie art. 2 pkt 54 Prawa o ruchu drogowym oraz § 1 ust. 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów i ich niezbędnego wyposażenia.

Organ zwrócił również uwagę na rozbieżność pomiędzy poz. 15 niemieckiego dokumentu Fahrzeugbrief nr [...], z której wynika, że wpis - dopuszczalne obciążenie ogółem 4.600 kg - został skreślony i opieczętowany przez Nadzór TUV N., zaś w niemieckim dowodzie rejestracyjnym Fahrzeugschein, w poz. 15 dopuszczalne obciążenie ogółem - widnieje wpis 4.600 kg.

Z akt administracyjnych wynika, iż Prezydent Miasta zwrócił się do diagnosty, który przeprowadzał badanie techniczne samochodu marki Mercedes Sprinter o wyjaśnienie przyczyn rozbieżności w dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu. W odpowiedzi, diagnosta podkreślił, że badanie techniczne przeprowadził w oparciu o przedstawione do badania dokumenty, tj. opinię rzeczoznawcy TUV, z których wynikało, że w Niemczech zostały przeprowadzone zmiany konstrukcyjne, w wyniku których w wymienionym pojeździe, zmieniono dane techniczne oraz w oparciu o stan faktyczny. W Niemczech zmianie, tj. obniżeniu uległa jedynie wartość dopuszczalnej masy całkowitej, bez obniżenia wartości maksymalnej masy całkowitej, tj. masy określonej w zależności od konstrukcji pojazdu, przez producenta.

W toku prowadzonego postępowania organ I instancji zwracał się także do Mercedes - Benz Polska Sp. z o.o., Zakładu Procesów Diagnostyczno - Obsługowych Instytutu Transportu Samochodowego, Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów o wskazanie dopuszczalnej masy całkowitej przedmiotowego pojazdu.

W dniu 15 października 2009 r. organ otrzymał opinię powołanego w sprawie biegłego rzeczoznawcy samochodowego, że dopuszczalna masa całkowita przedmiotowego pojazdu wynosi 4.600 kg. Biegły podał, iż do oględzin przedstawiono pojazd, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych nadwozia i w chwili oględzin była to skrzynia ładunkowa otwarta (wcześniej: pojazd specjalistyczny - karetka). Masa własna pojazdu, według dokumentu ważenia po zmianach wynosi 1.800 kg, ładowność dopuszczalna 2.800 kg. Z załączonego dokumentu badań technicznych przez niemiecki nadzór techniczny wynika, że przeprowadzono badanie pojazdu w dniu 19 czerwca 2009 r., czyli już po wyrejestrowaniu pojazdu z ruchu drogowego przez niemiecki urząd ds. komunikacji. Z tej opinii wynika również, że w przedmiotowym pojeździe dokonano ingerencji w pole danych technicznych tabliczki znamionowej - dane dotyczące mas i nacisków zostały zamalowane czarną farbą. W ocenie biegłego dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 4.600 kg, a nie jak odnotowano w dowodzie rejestracyjnym wydanym z upoważnienia Starosty C. - 3.500 kg.

Strona 1/9
Inne orzeczenia o symbolu:
6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu
Inne orzeczenia z hasłem:
Ruch drogowy
Inne orzeczenia sądu:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi
Inne orzeczenia ze skargą na:
Samorządowe Kolegium Odwoławcze