Sprawa ze skargi na interpretację indywidualną Ministra Finansów w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sylwester Golec, Sędziowie Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa (sprawozdawca) Sędzia WSA Waldemar Śledzik, Protokolant Karol Kodym, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 lipca 2012 r. sprawy ze skargi K. K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] czerwca 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych 1) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2) stwierdza, że uchylona interpretacja indywidualna nie może być wykonana w całości, 3) zasądza od Ministra Finansów na rzecz K. K. kwotę 200 zł (słownie: dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie strona 1/4

I Stan sprawy przedstawia się następująco:

1. K. K. (dalej: "Skarżąca") we wniosku z [...] kwietnia 2011r. o udzielenie interpretacji indywidualnej opisując stan faktyczny wskazała, że udostępniła [...] stycznia 2011r. S. (dalej: "Stowarzyszenie") bezpłatnie i na czas określony lokal na prowadzenie działalności statutowo-oświatowej, na podstawie umowy użyczenia. Z tytułu użyczenia nie pobiera żadnych opłat. Stowarzyszenie reguluje bezpośrednio świadczenia na rzecz lokalu: czynsz, opłaty wyliczone na podstawie liczników - energia, woda.

W związku z tym zapytała: czy w związku z uchyleniem 1 stycznia 2009r. art. 16 ustawy z 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm., dalej: "u.p.d.o.f.") bezpłatne udostępnienie nieruchomości na podstawie umowy użyczenia, na działalność statutową (oświatową) Stowarzyszeniu wiąże się obowiązkiem zapłacenia przez użyczającego podatku dochodowego od osób fizycznych?

W ocenie Skarżącej w związku z uchyleniem art. 16 u.p.d.o.f., można bezpłatnie udostępniać nieruchomość każdemu na podstawie umowy użyczenia i nie wiąże się to z obowiązkiem zapłacenia przez użyczającego podatku dochodowego od osób fizycznych.

2. Minister Finansów w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, wydanej [...] czerwca 2011r. uznał stanowisko Skarżącej za nieprawidłowe, wskazując, że kwota czynszu płatna przez Stowarzyszenia, której nie zapłaciła Skarżąca stanowi u niej przychód z innych źródeł, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 710-719 ustawy z 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm., dalej: "k.c."). użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy w zakresie przewidzianym umową i przepisami prawa. Użyczenie charakteryzuje nieodpłatność i motyw bezinteresowności. Zobowiązanym do spełnienia świadczenia jest tylko użyczający, dlatego umowę tę należy uznać za jednostronnie zobowiązującą. Użyczenie nie jest umową wzajemną. Biorący do używania ponosi zwykłe koszty utrzymania rzeczy użyczonej i nie może żądać zwrotu kosztów od użyczającego. Zwykłe koszty utrzymania rzeczy to wydatki i nakłady pozwalające zachować rzecz w stanie niepogorszonym, utrwalającym jej właściwości i przeznaczenie (tj. koszty konserwacji, bieżących remontów, drobnych napraw itp.). Za zwykłe koszty utrzymania rzeczy nie można uznać kosztów obciążających dłużnika niezależnie od istnienia stosunku użyczenia (np. podatków, kosztów ubezpieczenia rzeczy, opłat i innych publiczno i prywatnoprawnych ciężarów związanych zwykle z własnością lub posiadaniem rzeczy).

Minister Finansów podał, iż powołane przez Skarżącą przepisy: art. 10 ust. 1 pkt 5 oraz art. 16 u.p.d.o.f., których treść przytoczył, uchylono 1 stycznia 2009r. Należało zatem odwołać się do art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f., który wymienia jako źródło przychodów: "inne źródła". Jak rozumieć to pojęcie wskazuje art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f.: w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Strona 1/4