Sprawa ze skargi na decyzję Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w przedmiocie rozbiórki
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Bąk-Marciniak Sędziowie WSA Maciej Busz (spr.) WSA Józef Maleszewski Protokolant st.sekr.sąd. Justyna Hołyńska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 stycznia 2018 r. sprawy ze skargi [...] S. A. z siedzibą w Warszawie na decyzję Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 10 sierpnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie rozbiórki 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz skarżącej [...] S. A. z siedzibą w Warszawie kwotę 997 zł (dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie strona 1/19

IV SA/Po 1018/17

Uzasadnienie

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla miasta Konina (dalej jako PINB) decyzją z dnia 8 czerwca 2017r., nr [...]wydaną na podstawie art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2016r. poz. 290 ze zm., dalej p.b.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2016r. poz. 23 ze zm., dalej k.p.a.) nakazał [...]S.A. z siedzibą w Warszawie (dalej skarżąca) rozbiórkę stacji bazowej telefonii komórkowej [...] zlokalizowanej w Koninie [...].

W uzasadnieniu decyzji wskazano, że w wyniku przeprowadzonej kontroli przez PINB, ustalono że w Koninie na budynku i w budynku przy [...], znajdują się urządzenia tworzące jako całość stację bazową telefonii komórkowej, której właścicielem jest [...]SA. W skład stacji bazowej wchodzą: na elewacji zachodniej antena sektorowa o azymucie 264°, na elewacji wschodniej antena sektorowa o azymucie 105°, rama wsporcza pod antenę radioliniową zamontowana na konstrukcji wsporczej (słupek o wysokości około 1 m), pomieszczenie techniczne z urządzeniami nadającymi sygnał (szafa TRM i stojak do RRV oraz siłownia).

Urządzenia zainstalowane zostały przez [...] SA. Z dokumentów uzyskanych od inwestora (raport z przeglądu stacji bazowej GSM) wynika, że budowa przedmiotowej stacji bazowej została zakończona w czerwcu 2005r. - oświadczenie kierownika robót elektrycznych datowane jest na dzień 22 czerwca 2005r. Właściciel stacji bazowej nie przedłożył decyzji pozwolenia na budowę stacji bazowej.

Prezydent Miasta Konina w piśmie [...] z dnia 23 maja 2016r. poinformował Wojewodę Wielkopolskiego, że nie znaleziono w archiwum zapisu potwierdzającego wystąpienie z wnioskiem o pozwolenie na budowę w/w stacji bazowej telefonii komórkowej.

Na dzień zakończenia budowy stacji bazowej telefonii komórkowej art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Prawo budowlane w obowiązującym wówczas brzmieniu nie zwalniał inwestora z obowiązku uzyskania pozwolenia na jej budowę - (t.j. Dz.U. z 2003r. Nr 207 poz. 2016 - stan na dzień 22 czerwca 2005r.). Artykuł 29 ust. 2 pkt 15 p.b. dopuszczał możliwość wykonania robót budowlanych polegających na montażu urządzeń na obiektach budowlanych, jednak zgodnie z przyjętym orzecznictwem sądowym stacja bazowa telefonii komórkowej w świetle definicji zawartych w art. 3 p.b. nie jest urządzeniem technicznym związanym z innym budynkiem lub budowlą tylko odrębną budowlą stanowiącą wraz z masztowymi konstrukcjami wsporczymi, antenami, przewodami kablowymi, szafami kablowymi oraz zasilającą te urządzenia instalacją elektryczną całość techniczno-użytkową.

W myśl art. 3 pkt 3 p.b. przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury jak (...) urządzenia techniczne jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składające się na całość użytkową. Według zaś art. 3 pkt 9 p.b. przez urządzenie budowlane należy rozumieć urządzenie techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, takie jak przyłącza i urządzenia instalacyjne (...). Urządzenia budowlane mają zapewnić możliwość użytkowania określonych obiektów zgodnie z ich przeznaczeniem. Istotną cechą urządzenia jest zatem związek funkcjonalny z obiektem budowlanym. Jakkolwiek ustawodawca nie wymienia stacji bazowej telefonii komórkowej w katalogu obiektów budowlanych wskazanych w art. 3 pkt 3 p.b., to katalog ten nie jest katalogiem zamkniętym i obejmuje również całości techniczno -użytkowe (art. 3 pkt 3 in fine). W świetle obowiązujących przepisów (na dzień 22 czerwca 2005r.), w tym art. 3 pkt 3 p.b., stacja bazowa telefonii komórkowej zrealizowana na budynku oraz w jednym z jego pomieszczeń jest budowlą, ponieważ stanowi całość techniczno - użytkową, przez którą należy rozumieć połączenie poszczególnych elementów w taki sposób, aby zgodnie z wymogami techniki nadawały się do określonego użytku. Nie można przy tym wykluczyć, że każdy z tych elementów lub niektóre z nich mogą być samodzielnymi obiektami budowlanymi, choć nie zawsze będą nadawać się do samodzielnego wykorzystania. Orzecznictwo sądowoadministracyjne wskazuje, że stacja bazowa telefonii komórkowej wraz z realizacją masztów montażem anten wykracza poza pojęcie "instalowaniu urządzeń na obiektach budowlanych" i niezależnie od tego, czy jest wykonana na budynku lub jako wolno stojące urządzenie, wymaga uzyskania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. Ponadto stacja bazowa nie jest także elementem wyposażenia budynku przeznaczonego na pobyt ludzi, ponieważ nie jest urządzeniem związanym z nim funkcjonalnie. Stanowi bowiem odrębny od budynku obiekt budowlany składający się z anten sektorowych, ramy wsporczej pod antenę radioliniową zamontowana na konstrukcji wsporczej (słupek o wysokości około 1 m), pomieszczenia technicznego z urządzeniami nadającymi sygnał (szafa TRM i stojak do RRV oraz siłownia).

Strona 1/19