Sprawa ze skargi na postanowienie SKO w Poznaniu w przedmiocie dopuszczenia do postępowania na prawach strony.
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Grażyna Radzicka (spr.) Sędziowie WSA Maciej Dybowski WSA Ewa Kręcichwost - Durchowska Protokolant referent Joanna Andrzejak po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 23 września 2009 r. przy udziale Prokuratora Prokuratury Apelacyjnej w Poznaniu sprawy ze skargi Sołtysa Wsi Z. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z dnia [...] grudnia 2008 r. nr [...] w przedmiocie dopuszczenia do postępowania na prawach strony. 1. uchyla zaskarżone postanowienie 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu na rzecz Sołtysa Wsi Z. kwotę 100 (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów sądowych. /-/E. Kręcichwost-Durchowska /-/G. Radzicka /-/M. Dybowski

Inne orzeczenia o symbolu:
6152 Lokalizacja innej inwestycji celu publicznego
Inne orzeczenia z hasłem:
Administracyjne postępowanie
Inne orzeczenia sądu:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu
Inne orzeczenia ze skargą na:
Samorządowe Kolegium Odwoławcze
Uzasadnienie strona 1/4

Pismem z dnia 6 października 2008 r. Sołtys Wsi [...], wystąpił do Wójta Gminy [...] z wnioskiem o nadanie statusu strony mieszkańcom Wsi [...].

Postanowieniem z dnia [...] października 2008 r. nr [...] Wójt Gminy [...] odmówił dopuszczenia Sołectwa [...] do udziału na prawach strony w postępowaniu administracyjnym w sprawie o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego dla inwestycji polegającej na budowie stacji bazy telefonii komórkowej [...] nr "[...] [...]" wraz z przyłączami energetycznymi i zjazdem z drogi ziemnej (nr [...]) na działce ewid. [...] w [...], wszczętym na wniosek [....] Sp. z o.o. z siedzibą w W.

W uzasadnieniu organ wskazał, iż zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000r., Nr 98, poz. 1071; z późn. zm. -dalej "Kpa") stronami postępowania administracyjnego mogą być osoby fizyczne i osoby prawnie, a gdy chodzi o państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne i organizacje społeczne- również jednostki nie posiadające osobowości prawnej. Zdaniem organu stroną w postępowaniu o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego dla inwestycji polegającej na budowie stacji bazy telefonii komórkowej, oprócz wnioskodawcy i wyznaczonego do działania w jego imieniu wykonawcy, a także właściciela działki, na której inwestycja jest planowana do realizowania, mógłby być podmiot, który powołując się na konkretny przepis prawa wykazałby interes prawny do udziału w tym postępowaniu. Organ podniósł, iż Sołectwo nie posiada żadnych praw właścicielskich do nieruchomości znajdujących się w sąsiedztwie z działką o nr ewid. [...] w Z., stąd nie można przyznać Sołectwu, ani jego organom interesu prawnego w tym postępowaniu. Sołectwo stanowi jednostkę pomocniczą gminy, której organizację i zakres działania określiła Rada Gminy odrębnym statutem. Organ wyjaśnił, iż mimo zapisu, jak w art. 29 Kpa, ustawodawca nie przyznał jednostkom pomocniczym kompetencji publicznoprawnych, a te kompetencje określa Sołectwu Gmina w statucie, przez co jednak Sołectwo nie nabywa ani osobowości prawnej, ani żadnego umocowania do samodzielnego występowania w obrocie prawnym, co jest równoznaczne z tym, że Sołectwo nie może być samodzielnym podmiotem praw i obowiązków w sferze materialnego prawa administracyjnego.

Organ wskazał ponadto, iż brak regulacji prawnej przyznającej sołectwu prawo do uczestnictwa w postępowaniu administracyjnym, chociażby takich, jak są ustalone w Kpa dla organizacji społecznych, wyłącza jakąkolwiek możliwość uznania żądania dopuszczenia Sołectwa Z. do udziału w przedmiotowym postępowaniu w charakterze strony.

W odwołaniu od powyższego postanowienia Sołtys Wsi Z. podniósł, iż zgodnie z przepisami prawa osoby fizyczne, a co za tym idzie wnioskodawcy czyli mieszkańcy wsi Z. w przypadku lokalizacji inwestycji celu publicznego posiadają status strony z litery prawa. Ponadto w odwołaniu wyjaśniono, iż planowana inwestycja nie spełnia wymogów prawnych, a dopuszczenie do jej lokalizacji w bliskim sąsiedztwie skupisk ludzkich, na których to będzie oddziaływało szkodliwe promieniowanie będzie stanowiło naruszenie prawa. Zdaniem odwołujących Sołectwo wykonuje nie tylko zadania powierzone mu przez Gminę, ale również wykonuje postanowienia wynikające z podjętych przez Zebranie Wiejskie uchwał. Samorządność oznacza rozstrzyganie i rozwiązywanie spraw sołectwa przez samych mieszkańców. Ponadto odwołujący podnieśli, iż lokalizacja stacji bazowej telefonii komórkowej [...] nr "[...] Z. od samego początku wywołuje sprzeciw mieszkańców. W ocenie odwołujących w toczącym się postępowaniu Wójt Gminy [...] dopuścił się uchybień proceduralnych takich jak nie udzielenie statusu strony mieszkańcom wsi Z., nieprawidłowe zawiadomienie strony o wszczęciu postępowania lokalizacyjnego przez Wójta - brak powiadomienia PKP oraz mieszkańca Pana K., brak określenia we wniosku Inwestora o ustalenie lokalizacji stacji bazowej [...] mocy izotropowej i kierunkach zainstalowanych anten, oraz brak sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko i bliskie sąsiedztwo rezerwatu G. i obszaru krajobrazu prawnie chronionego. Odwołujący zarzucili Wójtowi naruszenie art. 7, 8, 9, 77 § 1, art. 107 § 3 Kpa.

Strona 1/4
Inne orzeczenia o symbolu:
6152 Lokalizacja innej inwestycji celu publicznego
Inne orzeczenia z hasłem:
Administracyjne postępowanie
Inne orzeczenia sądu:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu
Inne orzeczenia ze skargą na:
Samorządowe Kolegium Odwoławcze