Sprawa ze skargi na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w przedmiocie nakazu rozbiórki ogrodzenia
Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krystyna Tomaszewska (spr.), , Sędzia WSA Leszek Kamiński, Sędzia WSA Włodzimierz Kowalczyk, Protokolant ref. Hubert Dobrowolski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 sierpnia 2012 r. sprawy ze skargi E. P. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] stycznia 2012 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki ogrodzenia skargę oddala

Uzasadnienie strona 1/3

Decyzją z dnia [...] października 2011 r., Nr [...] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w [...], działając na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 1, ust. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), nakazał E. i S. Z. rozbiórkę ogrodzenia usytuowanego pomiędzy działkami nr ew. [...] i [...] obr.[...] przy ul. [...] w [...], gm. [...].

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w [...] wskazał, że sprawa budowy ogrodzenia była już przedmiotem postępowania przed organem powiatowym. Decyzją z dnia [...] lutego 2011 r. nr [...] organ I instancji umorzył postępowanie administracyjne w sprawie ogrodzenia. [...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z dnia [...] października 2011 r., nr [...] uchylił decyzję z dnia [...] lutego 2011 r. i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia. Zdaniem organu odwoławczego ogrodzenie zrealizowano od strony drogi (działka nr ew. [...]) bez wymaganego zgłoszenia, z naruszeniem art.30 ust.1 pkt 3 Prawa budowlanego. Sprawę należy zatem rozpoznać na podstawie art. 50 i 51 Prawa budowlanego, gdyż wykonane ogrodzenie jest urządzeniem budowlanym. Organ odwoławczy wskazał, że linia ogrodzenia nie jest zgodna z projektem zagospodarowania osiedla domów jednorodzinnych Spółdzielni Mieszkaniowej "[...]" w [...] przy ul. [...]. Przy ponownym rozpatrywaniu sprawy należy ocenić zgodność budowy ogrodzenia z przepisami techniczno-budowlanymi i ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego kierując się wytycznymi zawartymi w decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] października 2011 r. uznał, że usytuowanie ogrodzenia narusza projekt zagospodarowania osiedla domów jednorodzinnych Spółdzielni "[...]" (jest wsunięte w głąb działki nr ew. [...], tj. drogi o około 5,0 m w stosunku do sąsiednich ogrodzeń) i ze względów urbanistycznych ogrodzenie nie może być zalegalizowane. Jedyną możliwością na przywrócenie stanu zgodnego z prawem jest likwidacja zaistniałej samowoli budowlanej.

Od powyższej decyzji odwołanie wnieśli E. i S. Z. wskazując, że decyzja została wydana z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) i jest sprzeczna z zasadami współżycia społecznego.

[...]i Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z dnia [...] stycznia 2012 r., nr [...], znak: [...], działając na podstawie art. 138 § 2 k.p.a. uchylił zaskarżoną decyzję w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji.

Organ odwoławczy wskazał, że sporne ogrodzenie zostało prawidłowo zakwalifikowane jako urządzenie budowlane, którego wykonanie powinno być poprzedzone złożeniem zgłoszenia do organu administracji architektoniczno-budowlanej, gdyż znajduje się ono od strony drogi publicznej. Ogrodzenie zostało wykonane z warunkach samowoli budowlanej, a więc w sprawie znajdzie zastosowanie tryb postępowania administracyjnego przewidziany w art. 51 Prawa budowlanego. W ocenie [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego decyzja organu I instancji nakazująca rozbiórkę ogrodzenia jest jednak przedwczesna. Podstawę nakazu rozbiórki stanowiła okoliczność, że wykonane ogrodzenie narusza projekt zagospodarowania osiedla domów jednorodzinnych Spółdzielni "[...]" (jest wsunięte w głąb działki nr ew. [...], tj. drogi o około 5,0 m w stosunku do sąsiednich ogrodzeń), a ponadto ogrodzenie "(...) ze wzglądów urbanistycznych nie mogło być zalegalizowane". Wskazane fakty nie mogły jednak stanowić podstawy nakazu rozbiórki. Zdaniem organu odwoławczego wykonanie ogrodzenia i bramy wjazdowej niezgodnie z projektem zagospodarowania działki nie wyklucza możliwości jego legalizacji. Orzeczenie obowiązku rozbiórki możliwe jest wyłącznie w przypadku niedającego się usunąć naruszenia prawa, w tym przepisów techniczno - budowlanych lub przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Organ I instancji nie wykazał, aby takie naruszenie miało miejsce na gruncie niniejszej sprawy.

Strona 1/3