Sprawa ze skargi na decyzję Ministra Skarbu Państwa w przedmiocie uchylenia decyzji i umorzenia postępowania I instancji
Uzasadnienie strona 2/3

[...] października 2005 r. o ujawnienie w rejestrze formy realizacji prawa do rekompensaty za mienie zabużańskie w postaci świadczenia pieniężnego. Zatem, zdaniem organu, postępowanie stało się bezprzedmiotowe.

Od opisanej powyżej decyzji Ministra Skarbu Państwa skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie wnieśli A. B., E. N., A. R., A. V. i J. V. reprezentowani przez pełnomocnika adw. J. F.

W skardze zarzucili organowi naruszenie:

- art. 105 § 1 kpa w zw. z art. 97 § 1 pkt 4 kpa poprzez błędną wykładnię oraz niewłaściwe zastosowanie art. 105 § 1 kpa przy jednoczesnym błędnym niezastosowaniu art. 97 § 1 pkt 4 kpa;

- art. 7 oraz art. 8 kpa poprzez naruszenie interesu społecznego oraz słusznego interesu skarżących, jak też naruszenie zasady prowadzenia postępowania w sposób budzący zaufanie jego uczestników do władzy publicznej, podczas gdy każdy organ administracji powinien stać na straży tych ogólnych zasad kpa;

- art. 7 ust. 3 w zw. z art. 13 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 w zw. z art. 19 ustawy o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej w zw. z art. 16 kpa poprzez ich niezastosowanie i bezzasadną odmowę ujawnienia w rejestrze wybranej formy realizacji prawa do rekompensaty sytuacji w której wadliwa decyzja nadzorcza jest nieprawomocna i została zaskarżona do sądu administracyjnego.

Skarżący wnieśli przy tym o uchylenie w całości zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej ją decyzji Wojewody [...] z dnia [...] maja 2011 r.

W uzasadnieniu skargi przytoczono argumenty na poparcie w/w zarzutów.

Odpowiadając na skargę, Minister Skarbu Państwa wniósł o jej oddalenie oraz podtrzymał dotychczasowe stanowisko w sprawie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje:

Skarga nie jest zasadna.

Organ II instancji rozpoznając odwołanie ma obowiązek uwzględniać aktualny stan faktyczny i prawny zaistniały w sprawie. Jeżeli więc po wydaniu decyzji przez organ

I instancji następuje zmiana stanu prawnego, to organ odwoławczy zobowiązany jest orzekać z uwzględnieniem nowego stanu prawnego, o ile z nowych przepisów nie wynikają inne skutki prawne.

W sytuacji, gdy po wydaniu decyzji pierwszoinstancyjnej, a przed rozpatrzeniem odwołania odpadła podstawa materialnoprawna do wydania decyzji, to obowiązkiem organu odwoławczego jest uchylenie decyzji pierwszoinstancyjnej i umorzenie postępowania pierwszej instancji.

Kwestia umorzenia przez organ odwoławczy postępowania przed organem pierwszej instancji nie została uregulowana w przepisie art. 138 § 1 pkt 2 kpa. W tym zakresie mają zastosowanie przepisy o postępowaniu przed organem pierwszej instancji czyli przepis art. 105 § 1 kpa.

Umorzenie postępowania łączy się w doktrynie prawa administracyjnego z powstaniem trwałej i nieusuwalnej przeszkody w kontynuacji postępowania administracyjnego. Przepis art. 105 § 1 kpa kładzie akcent nie na przeszkodę w prowadzeniu postępowania, lecz na brak przedmiotu postępowania administracyjnego.

Postępowanie administracyjne staje się bezprzedmiotowe, gdy brak jest któregoś z elementów materialnego stosunku prawnego, wobec czego nie można wydać decyzji załatwiającej sprawę przez rozstrzygnięcie co do jej istoty. Przesłanka umorzenia może istnieć jeszcze przed wszczęciem postępowania, albo powstać w toku postępowania administracyjnego.

Strona 2/3
Inne orzeczenia o symbolu:
6079 Inne o symbolu podstawowym 607
Inne orzeczenia z hasłem:
Administracyjne postępowanie
Inne orzeczenia sądu:
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
Inne orzeczenia ze skargą na:
Minister Skarbu Państwa